Alternativ 1 - dagens kjøremønster
Fra "Tilrettelegging for myke trafikanter i Colbjørnsens gate"
Gå til prosjektet

Alternativ 1 innebærer å beholde dagens kjøremønster. Det er enveiskjørt for biltrafikk vestover fra Oscars gate til Skovveien. Syklende har sykkelfelt i hver retning med bredde 1,8 meter.
Beholdes dette alternativet vil tiltak i stor grad begrense seg til utforming av krysset ved Oscars gate.
Kommentarer(12)
De siste kommentarer er lastet inn.
Profil av Bertel Oliver H.
Skrevet av:Bertel Oliver H.
for 7 måneder siden
Ikke alle beboere i Oslo kan rulle behagelig med sykkelen ned på jobb i sentrum. Noen pendler hver dag til områder med ikke-eksisterende buss-/togforbindelser, hjelper eldre foreldre med ærender til fra og er avhengige av bil. Oslo er mer enn urbant kaféliv for de unge. Mange klarer seg ikke uten bil og trenger parkeringsmulighet. Mange har handlet eiendom her under eksisterende forhold og burde ha et minimum av forutsigbarhet rundt bo-/leve/-arbeidsforhold.
Profil av Thea Martine Kornfeldt F.
Skrevet av:Thea Martine Kornfeldt F.
for 8 måneder siden
Det er behov for flere parkeringsplasser for beboere (ser det kommer noen og syntes det er ekstremt dårlig planlegging at disse ble fjernet for noen år siden og fortauet ble gjort unødvendig bredt). Det er også behov for av/påstigningsplasser for den franske skolen. Det er feilparkeringer i krysset hver eneste dag, både morgen og ettermiddag.
Å stenge strekningen colbjørnsens gate-skovveien helt vil medføre enda mer trafikk nedover oscars gate mot frognerveien noe som ikke fungerer spesielt godt av flere grunner: dårlig og humpete vei, begge barnehagene som ligger der samt utløp i en enda mer traffikert frognervei med mange gående, buss, trikk.
Det fremstår unødvendig med storgatestein i colbjørnsensgate.
Profil av Emil P.
Skrevet av:Emil P.
for 9 måneder siden
Jeg ønsker med dette å rette oppmerksomheten mot noen trafikale utfordringer knyttet til dagens kjøremønster i det aktuelle området.
Slik situasjonen har utviklet seg, observeres det en betydelig mengde syklister som kommer i feil kjøreretning opp Oscars gate fra Frognerveien og Colbjørnsens gate. Dette skaper uoversiktlige og potensielt farlige situasjoner. Det bør vurderes bedre skilting i området, samt at grunneiere og kommunen pålegges å beskjære vegetasjon som hindrer synligheten av eksisterende skilt.
Jeg må si at jeg har vanskelig for å forstå hvorfor man ønsker å sette i gang et pilotprosjekt som først og fremst skal redusere farten i en gate som ble pusset opp for bare noen få år siden. Det er jo allerede to fartshumper der, med bare noen titalls meter mellom. For meg virker dette lite gjennomtenkt. I tillegg ser jeg at kommunen nå vurderer å gjeninnføre parkeringsplasser som nylig ble fjernet. Dette fremstår for meg som både dyr og kortsiktig tankegang.
Videre er det en utfordring at mange bilister, når de ankommer krysset Oscars gate og Colbjørnsens gate, velger å kjøre ned Oscars gate mot Frognerveien. Denne strekningen er etter mitt skjønn lite egnet for biltrafikk, og det bør vurderes å stenge Oscars gate nederst mot Frognerveien for gjennomkjøring.
Et forhold som synes å være underkommunisert i kommunens vurderinger, er den betydelige trafikken knyttet til den franske skolen i området. Skolen tiltrekker seg elever fra et større geografisk område enn øvrige skoler i bydelen, og det medfører omfattende biltrafikk ved levering og henting. Selv om det er etablert av- og påstigning i Skovveien, benytter mange foreldre Oscars gate, noe som ytterligere belaster trafikkbildet sør for Colbjørnsens gate. Det bør vurderes å etablere flere av- og påstigningsplasser, eventuelt korttidsparkering, i Colbjørnsens gate øst for Oscars gate. Her er fortauet i dag uforholdsmessig bredt og lite funksjonelt for byrommet.
Dersom kommunen velger å stenge Colbjørnsens gate for biltrafikk, bør det foreligge en konkret handlingsplan for hvordan biltrafikken skal ledes, slik at man unngår at bilister søker seg ned Oscars gate i jakt på en rask vei vestover. En slik stenging risikerer å flytte problemet snarere enn å løse det.
Kommunens illustrasjoner viser til Riddervolds gate og Frognerveien som alternative traseer vestover, men det er vanskelig å forstå hvorfor Gyldenløves gate også ikke vurderes som en egnet løsning. Denne gaten har tilstrekkelig bredde og kapasitet til å håndtere samtlige trafikantgrupper. Sett i et større bybildemessig perspektiv, fremstår det som mer hensiktsmessig å beholde dagens løsning, men samtidig etablere sykkelvei videre østover i Colbjørnsens gate.
Profil av Mikael E.
Skrevet av:Mikael E.
for 9 måneder siden
Jeg ville gjerne fremheve at vi trenger flere parkeringsplasser til beboere. Da vi er for mange biler og har jeg altid slitt med å finne parkering nær leiligheten min i Skovveien. Jeg må av og til kjøre lengre for å parkere. Det hadde vart fint om dere kan lage flere beboer parkering i område skovveien 12.
Profil av Aslak H.
Skrevet av:Aslak H.
for 9 måneder siden
@MIKAEL E., på nettsiden for hele prosjektet kan du lese at det kommer nye parkeringsplasser i Colbjørnsens gate på delstrekningen som bygges i år.
Du finner nettsiden her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/colbjornsens-gate-tilrettelegging-for-myke-trafikanter/
Profil av Kristian H.
Skrevet av:Kristian H.
for 9 måneder siden
Hadde ønsket et tredje alternativ med kjøreretning i begge retninger. Jeg hadde foretrukket dette i mitt nærmiljø fremfor begge foreslåtte alternativer.
Profil av Aslak H.
Skrevet av:Aslak H.
for 9 måneder siden
Hei Kristian,
Årsaken til at det ikke er et alternativ er at det ikke er plass til både toveis biltrafikk og sykkeltilrettelegging på denne strekningen.
Profil av Kristian H.
Skrevet av:Kristian H.
for 9 måneder siden
@Aslak H. En normal bilvei er per definisjon mer inkluderende da den åpner for alle kjørende - både bil og sykkel. En sykkelvei diskriminerer mellom transportmidler og er kun åpen for sykler. Dette synes jeg generelt er trist i mitt nærmiljø og legger en generell begrensning på mobiliteten i området.
Profil av Børge Andre R.
Skrevet av:Børge Andre R.
for 9 måneder siden
@KRISTIAN H. Det stemmer ikke. Å legge tilrette for mest mulig biltrafikk er ikke inkluderende for barn, for folk som ikke kan kjøre pga alder, helse eller økonomi, for folk som ikke tør å sykle i blandet trafikk, osv. Det er det som legger begrensning på folks mobilitet, og slik er det i 90+ % av alle gater i Oslo. Det tar svært lite tid, og null energi, å kjøre en omvei. Det kan folk velge å gjøre. Men om du ønsker å bruke en gate uten biler er det i dag ikke et valg du kan ta nesten noen steder.
Profil av Børge Andre R.
Skrevet av:Børge Andre R.
for 9 måneder siden
@Aslak H. Bugrapport: Navnene våre står med store bokstaver ;)
Profil av Kristian H.
Skrevet av:Kristian H.
for 9 måneder siden
@BØRGE ANDRE R. Det finnes gangfelt på begge sider av veien for myke trafikanter, så jeg kan ikke se at noen av disse ekskluderes. Veibanen inkluderte tidligere både biler og sykler, og foreslås nå for kun sykler.
Jeg som beboer bruker dette byrommet både som gående, syklende og kjørende, og opplever forslaget som en mindre attraktiv løsning og reduksjon av mobiliteten i området.
Del
Skrevet av
Nåværende status
Foreslått
