Gå til hovedinnhold
Oslo kommune Hjem

Farlig for fotgjengere og generelt dårlig for trafikkavvikling

Fra "Skal det bli enveiskjøring Enebakkveien?"

Gå til prosjektet

Først vil jeg presisere et par feil i problemstillingen. Søppelbilene kjører allerede inn ulovlig ovenfra på tross av skiltingen, som fører til skader blant annet sist vinter der de knakk gjerdet vårt uten å ønske å betale for det, eller fra gangen før der de ødela postkassene våre også uten å gjøre opp for seg. Hadde de bare kjørt inn nedenfra og endt ruten i toppen hadde vi nok hatt færre skader, men rutene ser ut til å starte ovenfra og er vel grunnen til at det sjeldent gjøres.

I tillegg ser jeg ikke poenget deres med at de må rygge ned igjen på vinteren, det er ingenting som hindrer dem fra å kjøre ut på toppen og så ta den bedre Ryenbergveien ned. Uansett er ikke dette en praksis som de ser ut til å gjøre i dag. Hvis det er vanskelig å starte opp igjen, kanskje de kan ha bedre dekk/kjetting eller at dere kan sørge for bedre brøyting/salting i veien.

Å kjøre inn ovenfra gjør at store biler ender opp i flere glatte, og vanskelige svinger som kommer til å utsette gjerdet og huset vårt i 93b og i nr100 for mange flere slike skader. De vil slite med å rygge tilbake innen de ser disse svingene, så mange kommer nok til å enten sette seg fast eller skade disse eiendommene.

Det er mange store lastebiler og noen ganger også leddbusser som prøver seg på snarveien opp vår bakke og de setter seg ofte fast i bunn. Heldigvis betyr det at de ikke kommer seg veldig langt og skadene blir minimale. Blir den enveiskjøring vil dette i stedet skje i en veldig bratt del av bakken som er ekstra smal, og gjerne møter mange sykkelister og fotgjengere som garantert til å føre til mange farlige situasjoner. Her går også mange barnehagebarn opp bakken jevnlig for å komme til parken og de vil også møte denne trafikken. Ideene om å ha innkjøringsforbud for andre enn bebore er en god idé, men det bør være nedenfra.

I tillegg er hoveddelen av trafikken til krysset halveis i bakken, opp til hit er veien mye bredere og tillater at to biler møtes rimelig greit eller at biler kan passere sykkelister og fotgjengere. Hvis alle som skal hjem i rushet må kjøre nedover vil de i stedet møte alle sykkelistene og fotgjengere på de smaleste delene av veien, fotgjengere må gå ut av veien, og sykkelistene må gå av sykkelen for å kunne passere bilene, og antakeligvis slite med å komme i gang igjen siden veien er så bratt. Ser for meg at mange sykkelister kommer til å ta en farligere omvei i stedet for vår relativt lite trafikkerte vei.

Å tvinge all trafikk til å kjøre den bratteste delen av veien nedover på vinteren vil nok føre til at mange fortsetter å kjøre inn nedenfra ulovlig med de konsekvenser det har. Bakken blir svært glatt og vanskelig på vinteren, og de øvre delene er verst, og dette vil nok mange helst unngå.

Selve ryggingen inn ved 95b ser jeg ikke at bør påvirke hele gatens trafikk, de må uansett rygge en vei ned den smale veien da man ikke kan snu der. Det er også nok plass til å snu i krysset så de kan velge vei fritt slik det er nå. Jeg ser at det er vanskelig på vinteren, men hvis kommunen begynner å fjerne snøen i krysset så er det mulig også da.

Forslaget her fremstår som et ønske fra REN om å lovlig fortsette det som nå er en ulovlig praksis med å kjøre ned ovenfra uten noen tanke om generell trafikkavvikling i veien. Hvis dette er veldig viktig for dem foreslår jeg heller å gi dem unntak for innkjøringsforbudet i toppen av veien. (Men da gjerne med et vedlikeholdsfond for vårt gjerde.)

Offisielle oppdateringer

Siste oppdatering: 7. oktober 2025

Kommentarer

Det er ikke mulig å kommentere fordi dette prosjektet ikke er aktivt for øyeblikket.

Del

Skrevet av

Profil av Filip A.Av Filip A. den 17. september 2025

Nåværende status

Foreslått

Tagger

Renhold og avfall
Bolig
Sikkerhet