Farlig på vinteren
Fra "Skal det bli enveiskjøring Enebakkveien?"
Gå til prosjektet
På vinteren blir spesielt den øverste delen av bakken veldig glatt. Det er i tillegg et smalt, svingete, uoversiktlig og bratt parti. Hvis man gjør veien enveiskjørt ovenfra, så er det uten tvil mange biler som kommer til å skli ukontrollert nedover og inn i eiendommer, biler, syklister og gående - inkludert barnehagebarn som går opp til kongleparken nesten daglig. Selv på sommeren kan det være farlig hvis bilene har for høy fart nedover, da det er lite til ingen plass til å komme seg unna veibanen for myke trafikanter hvis det kommer en motgående bil øverst i bakken. I tillegg blir det sannsynligvis mer gjennomkjøringstrafikk, som andre har nevnt, med flere biler (og busser og lastebiler) som er ukjente med veien og ikke vet hvor bratt og svingete den er. Jeg kan ikke skjønne annet enn at en slik endring vil føre til flere farlige situasjoner og skader.
