Høybråten-historien sett fra gravplassene.
Fra "Har du forslag til aktiviteter på gravplassene i Oslo?"
Gå til prosjektet
Forslaget mitt er tredelt:
- Jeg foreslår en foredragsserie med utgangspunkt i konkrete graver på Høybråten. I forbindelse med Høybråten kirkes 90 års jubileum for tre år siden hadde jeg en kirkegårdsvandring (i øsende regn!) hvor vi stoppet opp ved noen utvalgte graver hvor jeg kunne plassere vedkommende inn i ulike sider ved Høybråten-historien. Dette ble svært godt mottatt og jeg kunne tenke meg å utvikle dette konseptet, f. eks. med en vår- og høstvandring.
- Ta vare på vår kirkes historie ved å "frede" enkelte av de relevante gravene som fortsatt eksisterer. Helt konkret tenker jeg særlig på tre graver: Høybråten kirkes første kirketjener og kirkeverge Peder Pedersen. Han tjente kirken fra den åpnet i 1932 til 1948 og ble en institusjon på Høybråten der han hver søndag sto i kirkedøra og ønsket menigheten velkommen med et varmt håndtrykk! Nestemann er Lorns Ulrik Pedersen som neppe trenger mer presentasjon. Han kom til vår kirke som residerende kapellan i 1948 og ble senere menighetens første sogneprest. Han avsluttet sin prestegjerning som prost i Sør-Gudbrandsdal på Lillehammer. Den tredje er Trygve Knutsen som var klokker fra 1948 og en svært sentral person i menigheten gjennom mange år, bl. a. for sin store innsats i barnearbeidet på stedet.
- På Høybråten bor det mange profesjonelle musikere. Jeg foreslår en serie med konserter med Høybråten-musikere, enten i friluftskirken, i selve kirkerommet eller i menighetssalen for å løfte fram denne litt ukjente siden ved Høybråten-samfunnet. Her kan tenkes flere samarbeidspartnere som "Jazz på Vardheim", sangforeningene, korpsbevegelsen og Lions Club, Høybråten. Dette kan godt sees i kombinasjon med forslag 1.
En liten presentasjon av forslagsstiller: Jeg er 3. generasjon Høybråten-entusiast og har virket som lokalhistoriker fra begynnelsen av 1990-tallet. Jeg har skrevet historien om nybyggerne på Høybråten med fokus på Karl Andersen "Herrer i eget Hus" (2005). Jeg var blant initiativtakerne til Velforeningens bok "Lenge det gikk, før Høybråten fikk" (1996).Sammen med Halvard Beck skrev vi festskriftet til Høybråten kirken 75 års jubileum i 2007. Sammen med Frøydis Cederkvist Stenerud skrev vi festskriftet til Høybråten skoles 100 års jubileum i 2022. Jeg skrev også boka til Høybråten og Stovner Idrettslags 100 års jubileum i 2016...
Beste hilsen
Rolf Edvard Torbo
Bekkevollveien 12B, 1087 Oslo. Tel. 48007827
