Gå til hovedinnhold
Oslo kommune Hjem

Kulturskole med fokus på spillutvikling (koding og visuell/digital kunst)

Fra "Fremtidig bruk av Teisen gård"

Gå til prosjektet

Gaming og e-sport har nå blitt en del av Oslo kulturskole, noe jeg forsåvidt synes er positivt. Samtidig mener jeg at når det gjelder denne bransjen (gaming), bør barne- og ungdomsfokuset først og fremst rettes mot det kreative arbeidet som ligger i selve spillutviklingen. Et slikt kulturtilbud ville ha en helt annen tilnærming som passer spesielt godt for barn og ungdom som kanskje ikke føler seg helt hjemme på fotballbanen eller andre tilsvarende arenaer, eller som ikke hungrer etter å stå på en scene. Og i stedet for å være konkurransedrevet, er jo spillutvikling og -produksjon idédrevet, og hører altså inn under begrepet kultur og ikke sport.

Spillindustrien har på verdensbasis for lengst gått forbi filmindustrien når det gjelder omsetning, faktisk er bransjen nå nesten dobbelt så stor som både musikkindustrien og filmindustrien tilsammen. Norge ligger imidlertid langt bak land vi gjerne liker å sammenlikne oss med, f.eks. Sverige og Finland når det gjelder ansatte i spillselskaper per capita. Til og med Island og Ukraina slår oss ned i støvlene! Dette er riktignok et lite viktig argument for oss som bor her på Teisen (og omegn), men for både bydelen og Oslo kommune (samt for Norge som helhet) bør det i aller høyeste grad være med i vurderingen.

Det er mange interessefelt man kan knytte opp til spillutvikling for barn og ungdom, og jo flere som kan omfattes av et slikt nytt kulturtilbud, jo bedre. F.eks. kunne man også tatt utgangspunkt i fysisk kunstproduksjon (leire/plastelina e.l.) som en del av læringen for dem som synes den visuelle delen av arbeidet er det mest givende, noen hadde likt best å kode bevegelsene til virtuelle karakterer og objekter, mens andre hadde synes den overordnede kodingen av selve spillet, dets styring, menyer, mål og mening hadde vært det kuleste. Også lydbehandling og -produksjon kan være aktuelt å ha med.

Om et slikt kulturtilbud hadde kommet på plass på Teisen gård, tror jeg også en enkel form for kafé fint kan kombineres med dette, samt evt. utleie til arrangementer i helgene.

Jeg tror at dette kunne Oslo kommune fint ha fått til, og når det gjelder gårdens faktiske behov for oppussing, tror jeg ikke det er så vanvittig mye som skal til. Tidlig i sommer fikk Henning Jensen og jeg lov til å komme inn i bygget og se, da vaktmester fra Oslobygg tilfeldigvis kom innom. Jeg spurte da om det var noen form for råte- eller fuktskader på/i bygget – noe han bestemt svarte nei til, det eneste som i følge han må gjøres noe med umiddelbart, er bytting av noen takstein. Dette har visst Oslobygg på planen å gjøre før vinter'n setter inn.

Utendørs ser det ikke bra ut, men jeg tror det i verste fall er snakk om bytting av panel – kanskje bare skraping og maling holder? Inne er det innlagt strøm og vann som funker (2x toalett, vasker og kjøkken) og det er innlagt internettlinje (muligens ikke tilkoblet for øyeblikket). Når det gjelder hvem som bør ta det praktiske ansvaret for et slikt opplegg som jeg foreslår her, mener jeg ikke så mye om det. Om kommunen selv, bydelen eller private tar det (f.eks. gjennom en tilbudskonkurranse) har lite å si synes jeg, men vedlikehold og drift av selve bygget bør kommunen kunne sørge for.

For ordens skyld kan jeg jo opplyse om at jeg er medlem av Alna Venstre, men denne forslagsteksten er skrevet på vegne av meg selv personlig.

MVH

Kenneth Lorentzen

Teisen

Offisielle oppdateringer

Siste oppdatering: 19. desember 2024

Kommentarer(1)

Det er ikke mulig å kommentere fordi dette prosjektet ikke er aktivt for øyeblikket.
De siste kommentarer er lastet inn.
Skrevet av:ukjent forfatter
for 3 år siden
Når det gjelder Oslo kulturskole, så finnes det 7 tilbud i Alna, hvorav 6 er instrumentopplæring (det ene er trombone som forsåvidt også finnes i skolemusikken) og siste er sangundervisning. Kun én bydel har færre tilbud enn Alna, og det er Stovner med 6 tilbud tilsammen (kun instrumenter der). Ikke for å snakke ned tilbudene som finnes, jeg er stor fan av at unga lærer seg å spille et fysisk instrument, men det er jo ikke akkurat et spekter av kategorier å velge mellom i bydelen.

    Del

    Skrevet av

    Av ukjent forfatter den 23. september 2023

    Nåværende status

    Foreslått