Gå til hovedinnhold
Oslo kommune Hjem

Kværneråsen vel er negativ til fullstendig enveisregularing

Fra "Skal det bli enveiskjøring Enebakkveien?"

Gå til prosjektet

Kværneråsen vel er negativ til forslaget slik som det fremstår i dag, da det vil føre til mer trafikk og farligere forhold for barn. Vår innstilling er at innkjøring øverst stenges med bom som kun åpnes for renovasjon og nødetater, og at innkjøring fra Konows gate skiltes med “kun kjøring til eiendommene”.

Kværneråsen vel ønsker ikke motortrafikk på den øverste delen av veien, bortsett fra helt nødvendige ærend som renovasjon og nødetater. Lekeparkens port leder rett ut i denne veien uten fortau, og er allerede en kilde til farlige situasjoner med barn. Dette er også skoleveien for barn. Vi hadde helst sett at denne delen ble fysisk stengt med f.eks. en bom.

Fullstendig enveisregulering vil føre til mer trafikk fra beboerne i denne delen av Enebakkveien forbi lekeparken, siden 1) alle nå må kjøre hele lengden av veien og 2) veien blir en snarvei for folk som kommer fra Ryen, når de ser at det er kø i Ryenbergveien.

Kværneråsen vel er også redd for at farten nedover kan bli større, og sikten mot fotgjengere som kommer ned fra trappen fra Baglerfaret blir dårligere.

Forslaget har også glemt å ta hensyn til at veien i dag er skiltet oppover som hovedsykkelvei for E6.

Kværneråsen vel leser også de andre innspillene som er skrevet her, og vi savner i det hele tatt en helhetlig gjennomgåelse av de lokale veiene i området, parkering og generell fremkommelighet.

Vi ønsker all dialog velkommen, og inviterer gjerne til samtale og befaring.

Mvh Kristoffer Koch, nestleder Kværeråsen vel.

Offisielle oppdateringer

Siste oppdatering: 7. oktober 2025

Kommentarer

Det er ikke mulig å kommentere fordi dette prosjektet ikke er aktivt for øyeblikket.

Del

Nåværende status

Foreslått

Tagger

Renhold og avfall
Utdanning og ungdom