Gå til hovedinnhold
Oslo kommune Hjem

Mer lys og synlighet fra veien

Fra "Oppgradering av Håkons gate nabolagspark"

Gå til prosjektet

Det er ofte mange innvandrerungdommer som henger rundt i parkene på Tøyen. Gjengene skaper utrygghet, og tar seg til rette og begår hærverk.

Det bør derfor være flere lyktestolper i parken og mye lys. Godt innsyn fra veien vil også gjøre at færre vil benytte parken til å røyke narkotika. Dette er et problem i Sommerfrydparken, der mange av de røyker narkotika på kveldstid fordi de er skjermet fra Kjølberggata og det er lite lys.

Kommentarer(3)

Det er ikke mulig å kommentere fordi dette prosjektet ikke er aktivt for øyeblikket.
De siste kommentarer er lastet inn.
Skrevet av:ukjent forfatter
for 4 år siden
Hei! Veldig enig i dette med synlighet og belysning. Personlig ser jeg på Sommerfyrdløkka som en veldig vellykket park. Ja, alkoholikere sitter sammen i amfiet og koser seg i sola, men de er rolige og holder seg for seg selv. Ellers i parken er det barn som leker, piknik på plenen og grillen blir mye brukt av familier. Det er gøy å se hvordan mange forskjellige grupper kommer sammen på et sted.
    Skrevet av:ukjent forfatter
    for 4 år siden
    Det er hyggelig å høre at du ikke har opplevd dette i Håkons gate. Jeg har bodd åtte år nær Sommerfrydparken, like ved Håkonsgate. Der er ungdommen en utfordringen. Parken brukes flittig av ungdommer til å røyke dop på kvelds- og nattestid. Dette gjelder særlig «amfitrappen» som er dårlig belyst og skjermet fra Kjølberggata. Se bare på jointsneipene som ligger rundt. Dette gjelder særlig høst, vinter og vår. Det har også vært slåsskamper og overgrep i parken flere ganger. Slikt oppstår når stedet blir en «hangout» for de lysskye. Det er uheldig om bydelen tar initiativ til flere sitteplasser/benker der ungdommen kan henge på kveldstid. Jeg mener det vil være et hån mot innbyggerne i bydelen å bruke knappe ressurser på slikt. Prioriterer heller å skape trygghet for folk. Da må vi åpne opp områder og ikke invitere til å gjemme seg unna. Mer belysning behøver ikke å bety flombelysning til sjenanse for naboer. Om bydelen lager sitteplasser og steder der lysskye folk kan «henge» så kan god punktbelysning på benker begrense problemene. Dette burde også prioriteres andre steder i bydelen av hensyn til trygghet.
      Skrevet av:ukjent forfatter
      for 4 år siden
      Jeg har bodd med vindu rett ut mot grøntområdet i Håkons gate i snart 10 år og har aldri sett «gjenger med innvandrerungdom som skaper utrygghet» utenfor her. Flombelysning i parken og å åpne opp helt mot veien kan kanskje bli litt voldsomt for beboerne i de nederste etasjene som har vindu ut mot parken, når det ikke er et reelt problem at folk samles akkurat her i utgangspunktet? Ungdommer trenger steder å være og flere gode aktivitetstilbud som ikke avhenger av foreldrenes økonomi, men for å unngå at denne parken blir et samlingssted med mye støy på nettene, er det kanskje bedre bare å utforme parken uten de foreslåtte sitteplassene og aktivitetsbordene enn å åpne helt opp og gjøre den utrivelig? Det er som regel mer hensiktsmessig på lang sikt å designe rom basert på hvilken bruk man ønsker å oppnå, ikke hva man ønsker å hindre :)
      • 1 like

      Del

      Skrevet av

      Av ukjent forfatter den 29. juni 2022

      Nåværende status

      Foreslått