Nei til enveiskjørt gate
Fra "Skal det bli enveiskjøring Enebakkveien?"
Gå til prosjektet
I likhet med andre ønsker jeg å poengtere at en potensiell omgjøring til enveiskjørt gate utvilsomt vil øke risikoen for myke trafikanters ferdsel og bruk av veien.
Gaten ligger i en bratt bakke, og erfaringsmessig er vintervedlikeholdet svært mangelfullt. Dette er som flere andre er inne på, trolig kjernen av problemet. Gaten blir derfor svært glatt og tidvis ufremkommelig om vinteren. Enveiskjøring vil forverre dagens situasjon og øke risikoen for påkjørsler og ulykker ved dårlig bremsegrep.
Som flere peker på, benyttes gaten hyppig av myke trafikanter, inkludert barnehagebarn og andre gående, syklister og folk på sparkesykler. Mange av disse benytter seg av begge kjøreretninger, og vil fortsatt kunne komme i "feil" retning i forhold til enveiskjøringen. En enveiskjøring vil bidra til betydelig økt trafikk i gaten, noe som vil skape et uoversiktlig og potensielt farlig trafikkbilde- spesielt når bilistene føler seg trygge på at trafikken bare går én vei.
