Gå til hovedinnhold

Dine preferanser for informasjonskapsler - Oslo kommune

Å godta informasjonskapsler hjelper oss med å forbedre denne plattformen. Les våre retningslinjer for informasjonskapsler.

Oslo kommune Hjem
  • Hjem
  • Om plattformen

Marius H.

Medlem siden 16. juni 2025

Alle innspill sendt inn av denne deltakeren

Det er 10 prosjekter tilgjengelig.
Trender ideer har ladet.

Tverrforbindelse Stålverkskroken - Sigurd Hoels veg

Marius H.•for 2 døgn siden Slik gatene i tittelen er rettet mot hverandre, ligger alt til rette for en fin tverrforbindelse som gjør det lett å komme seg fra Stålverksdam-området og opp på Petersborg-området. Det er mulig at det ligger i planen, men det fremstår ikke helt tydelig.

Erik Byes Plass - Torg på Normannsløkka

Marius H.•for 1 måned siden Hei! Jeg mener at et torg foran NRK burde hete Erik Byes plass. Grunnen til dette er den essensielle rollen Erik Bye spilte i NRKs opprinnelse, og den enorme påvirkningen han har hatt på TV og Radio i Norge. Erik Bye var sentral i å legge grunnlaget for norsk TV-underholdning gjennom programmer som Vi går ombord og Lørdagskveld med Erik Bye. Hans engasjement for samfunnet har også påvirket veldig, ikke minst gjennom hans reportasjer fra utlandet, som var med på å utvide kunnskapshorisonten til den norske befolkning. Det er ikke for ingenting at han ble utpekt som en av århundrets nordmenn i 2005. Da 2026 er 100 år siden han ble født, mener jeg dette er en god markering. Det er så vidt meg bekjent ingen gater eller torg som er oppkalt etter ham, noe jeg synes vi bør bøte på.

Omlegging av Carl Berners Plass

Marius H.•for 1 år siden Denne "rund"kjøringen fører til trafikalt kaos på daglig basis i rushtiden. Det burde kunne gå an å omforme dette slik at det sklir lettere. Noe av problemet her er at leddbussene blir stående på kryss og tvers og blokkerer for hverandre på grunn av personbiltraffikken. En smidigere løsning som prioriterer kollektivtransport og myke traffikanter er på sin plass.

Finnmarkgata - hastighetsreduserende tiltak

Marius H.•for 1 år siden Hastigheten i Finnmarkgata er 40 km/t, men på grunn av bredden på veien og hvor rett den er, overholdes ikke dette. Biler kjører i og over 50 km/t, dette er svært utfordrende, spesielt ved fotgjengerovergangene underveis.Det bør innføres flere og/eller mer effektive hastighetsreduserende tiltak for å holde hastigheten nede. De opphevede gangfeltene som er der i dag, ser ikke ut til å redusere hastigheten på personbiler tilstrekkelig.

Sykkelinfrastruktur på bro over Strømsveien

Marius H.•for 1 år siden Da sykkelfeltet opphører før/etter broen blir det ofte trangt og vanskelig for syklister og fotgjengere som krysser broa over Strømsveien. Dette fører til trafikkfarlige situasjoner der syklister kan kollidere med fotgjengere, eller at noen havner i veibanen foran en bil.

Konsekvente vikepliktsbrudd

Marius H.•for 1 år siden I krysset Sigurd Hoels vei X Ensjøveien skjer det daglig at biler ikke overholder vikepliktsskiltingen, men kjører inn i krysset og blir stående over fotgjengerfelt og sykkelvei, til hinder for myke traffikanter.Dette forekommer mest når det er mye trafikk, men det er et generelt problem.Bilistene synes ikke å se (og/eller forstå) vikepliktsskiltingen.Et alternativ er å innføre Stopp-skilt, slik at bilistene MÅ stanse ved strek og ikke kan kjøre før de vet at det er helt klart i krysset.

Kontinuerlig sykkelfelt

Marius H.•for 11 måneder siden Fotgjengerovergangen fra Botanisk Hage til Motzfelts gate har en øy i midten, som ikke er nødvendig. Dersom man gjør sykkelfeltene kontinuerlige forbi overgangen, blir krysningen av veibanen kortere for forgjengerne, og tryggere for syklistene. Den nåværende utformingen gir ingen mening.

Ulovlig parkering

Marius H.•for 1 år siden Det parkeres til stadighet på fortauet foran bygningen, selv om dette ikke er lov. det burde settes opp hindringer som gjør at biler ikke kommer til, mens fotgjengere, syklister, rullestoler m.m. fritt kan ferdes.

Justering av lyskryss

Marius H.•for 1 år siden Dette krysset ser svært lite biltrafikk sammenlignet med sykkel og fotgjengere.At det som utgangspunkt er prioritet på bil fremfor sykkel og fotgjengere burde endres, slik at lyset i hovedsak er grønt for sykkel og fotgjenger, men skifter når det faktisk kommer en bil, en sjelden gang.

Justering av lyskryssprioritering

Marius H.•for 1 år siden Dette lyskrysset har til tider svært lang ventetid for fotgjengere, til tross for å være lite traffikert av bilister.Det bør kunne gå an å endre frekvens og/eller prioritering på lysene, slik at fotgjengere og syklister kan krysse friere, mens biler prioriteres lavere.
  • Vilkår og betingelser
  • Personvernerklæring
  • Bruk av informasjonskapsler
  • Erklæring om tilgjengelighet
  • Kart over nettstedet
Drevet avGo Vocal tidligere CitizenLab
Norsk flagNO
العربية‏ flagAR
English flagEN
Polski flagPL
Soomaaliga flagSO
اردو flagUR
Українська flagUK
Español flagES